Gå videre til hovedindholdet

9 gode råd til at få succes som iværksætter


Dette indlæg er egentlig min forberedelse til et netværksmøde, hvor jeg sammen med min bror (Andreas) skal fortælle vores iværksætterhistorie.
Andreas programmerer i vildskab for tiden, så jeg står for oplægget...

I det pågældende netværk er vi nogle af dem, der har været igang længst tid og ikke længere kæmper med at få forretningen til at give mening og brød på bordet.

Det er første gang vi skal fortælle vores historie, og for os begge er det mange år siden, at vi sidst har stået foran et publikum på den måde (læs lidt nervøsitet ind mellem linjerne).

Det med at inspirere andre til at få succes som iværksættere er dog noget vi brænder rigtig meget for, og hver eneste dag uddeler vi glædeligt af vores viden og erfaringer. Derfor tænker vi også, at vi i fremtiden rigtig gerne vil kunne stå foran et publikum og inspirere. Netværksarrangementet er en god mulighed for at få lidt øvelse.

Jeg har netop modtaget en mail fra facilitatoren af netværket, hvori han beskriver hvilke emner han foreslår vi behandler:

  • Din personlige baggrund
  • Baggrunden for at vælge vejen som selvstændig
  • Hvilke bump har du mødt på vejen?
  • Hvad er den vigtigste succes du har opnået som selvstændig?

Jeg tænker ikke, at det ville være et super godt indlæg i andre sammenhænge, hvorfor det heller ikke vil repræsentere den øvelse/erfaring, som vi gerne vil have ud af vores fortælling. Selvom det måske kan blive underholdende, så tænker jeg ikke, at der er ret meget for forsamlingen, at tage med hjem og arbejde videre med. 

I stedet vil vi prøve, at sammensætte 9 gode råd til at få succes som iværksætter. Gode råd, der alle vil være baseret på vores erfaringer i de godt 1½ år vi har været igang. Selvfølgelig pakket ind i det personlige, men hvor værdien af det man kan tage med hjem fra oplægget, vil være i fokus.

Her kommer de ni punkter, som vi vil komme ind på.

9 gode råd til at få succes som iværksætter
  1. Få styr på budgettet
  2. Hvordan tjener du penge på din idé?
  3. Dyrk masser af netværk
  4. Få en partner/sparringspartner
  5. Hold fokus på det du gør bedst
  6. Vær dig selv
  7. Klare målsætninger
  8. Flere indtægtskilder
  9. Undgå (kun) at sælge timer

Men først... hvem er vi, hvem er Katos?

Andreas og jeg har arbejdet sammen altid. Før det blev i erhvervslivet, var det som brødre med LEGO klodser eller fiskestænger. Computere kom ind i vores liv ret tidligt med en Commodore 128 og senere, da vores far som den første på vejen (måske i byen?) investerede i en dyr PC (286'er). Vores far er uddannet elektroniktekniker og det var vigtigt for ham, at en computer skulle kunne bruges til andet end spil. I sidste uge sagde han faktisk, at han syntes det gik galt, da Amiga kom på banen og introducerede spille-computeren, og at det kun er blevet værre sidenhen...

Vi havde computere i hjemmet, da det hele startede. Vi fik også en forståelse for, at computeren ikke kun var til leg, men også til læring og udvikling. Det blev vi gode til - på hver sin måde og det har vi kunnet bruge som voksne.

Vi startede vores første webshop sammen tilbage i 2004. Vi var begge blevet færdige med vores uddannelse som Multimedie Designere. Andreas med speciale i programmering og jeg med fokus på design og projektledelse. Shoppen skulle hedde SofaZonen og sælge computerspil og film. Vi havde erfaring i begge brancher, primært fra min tidligere elevuddannelse i en grossistvirksomhed.

Shoppen blev hurtigt en stor succes. Så stor, at vi slet ikke kunne overskue det eller turde gå efter det. Vi anede intet om logistik og indkøb, og derfor lagde vi ret hurtigt shoppen i graven (vi ejer dog stadig domænet). Vi tænker ofte tilbage på dengang - hvad nu hvis??? Men tiden var ikke moden.

Efterfølgende gik Andreas selvstændigt i en periode, mens jeg blev ansvarlig for en skrantende webshop i filmbranchen. Andreas' butik løb rundt, men det blev aldrig rigtig sjovt, mens webshoppen (MovieZoo) bød på uanede muligheder. Ret hurtigt fandt jeg ud af, at webshoppen var lavet i et "låst" system, der ikke understøttede de idéer jeg havde. Og hvis der er noget jeg hader, så er det låste systemer... Derfor fik jeg Andreas ansat til at bygge et helt nyt shoppingsystem. Først på deltid, men ret hurtigt blev han fuldtidsprogrammør på MovieZoo. 
I løbet af to år gik webshoppen fra 200.000 i omsætning det hidtil bedste år, til en to-cifret millionomsætning.

Vi arbejdede med MovieZoo i syv år. Der var opture og nedture. Til sidste med en DVD branche i panik og et selskab, der ikke var i stand til at sadle om. Da ejeren besluttede en strategi der hed "back-to-basics" vidste vi udmærket, at det var vores "cue" til at komme videre. 

Der gik yderligere 1 år med planlægning af, hvad vores virksomhed "Katos" skulle tilbyde af værdi, og hvordan vi skulle kunne leve af det. Vi havde mange planlægningsmøder. Vi begyndte at bygge hjemmesider, der via affiliateret salg kunne skabe os en ekstra indtægt. Vi kiggede på vores personlige økonomier, og justerede disse for at kunne klare os for mindst muligt. Vi satte os ind i dagpengereglerne. Og så meldte vi ud til ejeren, at vi havde besluttet os for at starte egen virksomhed, og at vi meget gerne ville tage vores nuværende opgaver med på konsulentbasis, således at vi kunne få en god start og MovieZoo kunne nå at omstille sig til den nye situation. Vi sagde op i det øjeblik og de næste tre måneder var ret nervepirrende. Flere gange så det ikke ud til, at vi fik en konsulentaftale, men det lykkedes i allersidste øjeblik, hvor vi skrev under på en 3 måneders vedligeholdelsesaftale til 40.000 kr. pr. md. Vi lavede også en aftale om, at vi kunne tage vores arbejdsstationer med, så vi var igang fra dag nr. 1, som om intet var anderledes, bortset fra at vi nu arbejdede fra en kælder i en anden by.

Det fører os frem til i dag. Halvandet år senere og halvandet år klogere. Hvad har vi så lært? Det beskriver vi i ni gode råd til at få succes som iværksætter. Det er ikke sikkert, at det der har virket for os, også vil virke for dig. Tag det med dig, som du kan bruge og lad resten ligge.

1. Få styr på budgettet
  • Find ud af hvad du minimum kan klare dig for 
  • Er der nogle udgifter du kan skære fra, så gør det
  • Lav et realistisk budget, hvor første målsætning er, at få dækket dine faste udgifter

2. Hvordan tjener du penge på din idé?
  • Det er meget godt, at have en god idé, men kan du tjene penge på den?
  • Er der et marked for din idé?

3. Dyrk masser af netværk
  • Kom til iværksættercafé
  • Opdyrk gammelt netværk
  • Etabler selv relevant netværk
  • Øv dig hele tiden i, og læs om, at blive en bedre networker

4. Få en partner/sparringspartner
  • Er du kun dig selv, så få en fast aftale med en anden iværksætter
  • Etabler et partnerskab med en anden virksomhed, hvor I tilsammen kan skabe synergi

5. Hold fokus på det du gør bedst
  • Tag altid udgangspunkt i din kerneforretning og find supplerende opgaver der ligger tæt op af denne
  • Lav de opgaver, som du ved du kan excellere i (Hell-Yeah! opgaver)
  • Hvis du pludselig står i en situation, hvor du har for mange "produkter på hylden", så find tilbage til dit udgangspunkt og kernen i dit forretningsgrundlag

6. Vær dig selv
  • Der findes kun én af dig - du er unik, så lad vær med at prøve at være en anden
  • Lær fra andre, men hold fast i dine værdier

7. Klare målsætninger
  • Hav fokus på målet og gå benhårdt efter det
  • Revider dine målsætninger på månedlig basis (strategimøde)
  • Lav målsætninger på ex. nye kunder, nye produkter, omsætning, frihed

8. Flere indtægtskilder
  • Skab flere "bobler" i din forretning, der kan bidrage til din indkomst
  • Kan din hjemmeside udvides med en webshop med relevante produkter? 
  • Kan du holde foredrag om dit speciale?
  • Katos' indtægtskilder
    • Webshop løsninger
    • Egne webshops
    • Digitale produkter
    • Affiliate projekter

9. Undgå (kun) at sælge timer
  • Dine ydelser kan sammensættes i pakker, der repræsenterer den værdi de skaber, frem for de timer du lægger i projektet. 
  • Din pris bliver ikke lavere, blot fordi du har lavet det før og kan genbruge materiale - tværtimod.
  • Prissæt ikke din ydelser for lavt
  • Tænk i abonnementsløsninger
  • Tænk i længerevarende samarbejde

Lad mig endelig høre fra dig i kommentarfeltet, hvis du har spørgsmål eller kommentarer til vores bud på, hvordan man får succes som iværksætter.

Kommentarer

Populære indlæg fra denne blog

Verdens bedste To-Do liste app værktøj online - Wunderlist

I går var jeg til foredrag omkring strategi med Hans Søndergaard fra SøndergaardAdvice.

Han fortalte om mange gode og praktiske redskaber, der hjælper i udviklingen af ens virksomhed.

Et konkret værktøj som Hans anbefalede i hverdagen som iværksætter (eller igangsætter som han kaldte det) var en god opgavebank. For ham handlede det om, at fjerne tanker fra hovedet og få dem ned på papir eller computer, for derefter at skabe handlinger ud fra listen. Han brugte selv et Excel-ark, hvor han prioriterede punkterne i kortsigtede og langsigtede opgaverne, alt efter hvordan de passede ind i hans strategi. Prioriterede opgaver fik også en deadline, så opgavebanken ikke bare voksede i det uendelige.

Metoden er super, men efter min mening findes der moderne værktøjer, der løser netop den slags opgaver langt bedre end et Excel-ark. Excel kan mange ting, men det er nu engang lavet til tal og regnskab.

Personligt er jeg stor fortaler for, at bruge specialiserede værktøjer til de enkelte opgaver i …

Katos lancerer Mobilprofil

Andreas og jeg har arbejdet hårdt de sidste mange måneder, og lige før sommerferien kunne vi endelig åbne vores nye webservice "Mobilprofil".

Hvad er Mobilprofil?
Hos Katos satser vi benhårdt på at udvikle fede software services, der skaber værdi og Mobilprofil er den første af slagsen, hvor vi forsøger at løse et problem som berører rigtig mange danskere.

Selvom der findes næsten dobbelt så mange mobilabonnementer i Danmark, som der findes danskere (skørt ik'!), så er det alligevel de færreste der synes, at markedet er overskueligt og gennemsigtigt.

Jeg støder ofte på følgende udsagn/påstande, når snakken falder på mobilabonnementer:

"Det er en jungle"
"Det er besværligt og tidskrævende at skifte?"
"Man aner jo slet ikke hvad man betaler for"
"Mit abonnement er allerede meget billigt"
"Nyt mobilselskab betyder nyt mobilnummer"

Hvis du holder dig tilbage med at skifte abonnement pga. af én eller flere af ovenstående argumenter…

Quad Lock til min iPhone gør den til cykelcomputer

Det er faktisk ikke ret ofte jeg køber nye gadgets. Jeg prøver at leve forholdsvis minimalistisk og at have så få ting som muligt er vigtigt for mig. Det kommer sig nok også af, at jeg ikke fungerer optimalt i rod. Når jeg endelig investerer i noget nyt, så er det ofte noget jeg har haft på min ønskeliste i længere tid. I min Wunderlist app har jeg en liste med ønsker, som jeg holder opdateret. Det er selvfølgelig super smart, da jeg altid kan hive listen frem, hvis jeg bliver spurgt hvad jeg ønsker mig, men især også fordi jeg kan bruge den som en "placeholder" for mine mere impulsive ønsker. Ofte føjer jeg dimser til listen, som så bliver slettet igen, næste gang jeg kigger på den. Det holder mit overforbrug nede, og jeg får sjældent foretaget indkøb jeg fortryder igen senere.

Mit nye Quad Lock Bike Kit (til en iPhone 6) har jeg haft på min ønskeliste siden februar, hvor Katos flyttede adresse, og gå-afstand blev til cykelafstand. Jeg havde allerede en cykelcomputer, der …